2012. március 30., péntek

Kultúrák, színek találkozása egy zalai művészlakásban- Riport


Első igazi, saját lakásriportomat olvashatjátok. Több hete készítettem a képeket, azóta érlelődik bennem ez a sok minden, amit el akarom nektek mesélni, meg szeretnék mutatni.
Régen, amikor még Pesten laktam, akkor számtalanszor játszottam azt a metrón, hogy megpróbáltam kitalálni vagy inkább gondolkozni afelől, hogy az éppen szemben ülő hol élhet, mit dolgozhat, milyen az élete. Persze, az ember ilyenkor csakis a külsőségekre, a női megérzéseire tud apellálni. Arra, hogy milyen ruha van épp az illetőn, milyen a haja, barátságos-e, és hozzákapcsolja meglévő sztereotípiáinkat, saját éppen aktuális lelkivilágát és így kitalál egy képet. Szeretem ezt a játékot, ha van kedvetek, próbáljátok majd ki, nem csak metrón lehet játszani, az a legjobb benne. Orvosi váróban vagy könyvtárban vagy étteremben, bárhol.
Németh Klárát régóta ismerem, legalább tíz éve, vagy talán tizenöt is van. De nem sokat beszélgettünk, szinte semmit. Pedig nekem mindig is szimpatikusnak, érdekesnek, különösnek tűnt. Hogy miért? Mert mindig nagyon jól öltözött, tudom, hogy ez csajos dolog, de hát így van. Többségében fekete ruháit színes kiegészítőkkel dobta fel, nem riadt vissza a színes harisnyáktól és az elegáns ékszerektől sem. Ebből az aprócska nőből egyszerre sugárzott a különcség és a szeretet utáni vágy. Finom akvarelljeiben, míves tűzzománcaiban is ez kettősség, a finomság, a humor, a pikírtség van jelen egyszerre. Élt bennem egy kép, ahogy a játék során is, elképzeltem egy otthont, de amikor kedves invitálására ellátogattam hozzá Hahótra egy kis zalai faluba. Be kell, hogy valljam várakozásaim, elképzeléseimet mind felülmúlta, amit ott láttam.
Kultúrák, színek találkozása egy régi zalai parasztházban, ami nem is kifejezetten parasztház. A fehér ház égszínkék ablakai rögtön felhívják minden járókelő figyelmét, itt valami különleges fog történni. És a csoda nem várat magára. Ahogy belépünk a ház legnagyobb közösségi terébe, a konyha- étkezőbe, el vagyok varázsolva. Kapkodom a fejem, mindenhol kis enteriőrök, mintha egy-egy csendélet beállításai lennének. Úgy sorakoznak az almák a fehér lambéria végére ültetett polcon, a menóra társaságában, mintha másképp nem is lehetne tárolni őket. A rakodóasztalon helyet kap egy régi kulcs, egy fém bagoly társaságában. A legjobb az egészben az, hogy érzem ez egyáltalán nem nekem szól, nem a kamerának, itt mindig, minden változik, alakul, de nem a vendégek, a látogatók kedvéért, csakis a szépségért, önmagáért. Hiszen itt egy művésznő lakik, szerető társával és az ő kis Napsugarukkal, a kutyussal. Klári gyerekei már felnőttek, mégis a falusi ház jelenti számukra az otthont, az anyai szeretet, ahova jó hazatérni. És ezen nem is csodálkozunk, mert egy rendkívül gondoskodó, szerető anya várja őket, aki ha épp nincsenek itthon, akkor csomagban küldi az otthoni finomságokat.
 Ebben az otthonban tökéletesen megférnek az antik darabok, a legmodernebb bútorokkal. Az indiai textilek összhangban állnak a szobrokkal, képekkel, amik a lakás számos pontján feltűnnek. Érdekes páros az antik bútorok és a modern linóleum találkozása.

Az angolos, ide csináltatott konyha igazi gyönyörű darab. Sok finomsággal, pöttyös maratott üveggel, színes gombokkal a kis fiókokon.
Minden darab szép valamiért. 

 A változatosság gyönyörködtet. 

Az étkező falát fehér lambéria borítja, melynek tetején egy polc kapott helyet, amit mindig az évszaknak megfelelően rendeznek be. 

A húszéves, óriási majomkenyérfák a konyhapulton kaptak helyet, a cserepeket régi kották díszítik. 
A fények játéka. A konyhában bolhapiacon talál kincsek díszítik a polcokat, ablakmélyedéseket.
A különleges fogantyúk kékjében köszön vissza a különleges villanytűzhely erőteljessége.
A konyhabútor helyi mestert munkája, az üvegeket is pöttyösre maratták a tökéletes összhatás érdekében. A rózsaszín porcelánok nem csak díszek, a ház több pontján megjelennek, de mindig tartanak benne valamit, most épp gyümölcsöt. 

A különleges tűzhely. 

Csodás fényekben lehet pihenni, teázni a kényelmes kanapén. A tűzhely és a nyílászárók kékje a nappali falán köszön vissza. Az indiai textilek csak fokozzák az eleganciát.
A házban nagyon jól megférnek egymás mellett az antik darabok, mint ez az eredetileg a házhoz tartozó cserépkályha és a modern, design hintaszék. A nappali erős kékje emeli ki a  két darabot. A házat a 1920-as években egy Amerikából hazatért magyar férfi építette, aki mindenből a kor legjobb minőségét akarta beépíteni, a kályha akkortól díszíti a helyiséget. Az idő mit sem fogott rajta.


A nappaliban is helyet kaptak a rózsaszín porcelánok. 

Klára volt férje, a Fischer György, akinek kisplasztikái láthatók a szekrényen. 

A háló és nappali egymásból nyílnak, a tágasabb tér érdekében az ajtót eltávolították és gyönyörű keleti textil határolja a teret. 

Réz gyűjtemény. 
Fantasztikus látni, ahogy egy otthonon belül harmonikusan megtalálható több vallási jelkép is. 

A hálóban a tökéletes fehérségű steppelt- hímzett takaró és a hozzá tartozó hófehér párnák ellensúlyozzák a falvédő erőteljességét. A kézi hímzésű textíliák minden centiméterén érezhető a munka, az odaadás.

A csöpp fürdőben a fa és a természetes színek, egyszerűsége dominál. Minden kitalált, egyszerű és nagyon szép.

Tűzzománc kellékei. A színek sokasága.
 Klári egyik munkája. 
A kert egy méretes belsőudvar, ahol a szomszédok kíváncsi tekintete elől el lehet bújni.
A kertben kemence is helyet kapott.

 Ezt a képet nem én készítettem, hanem a múlt nyáron készült. A terasz, remek hely a pihenésre, olvasásra. Ő Napsugár a család szeretett kutyusa.

Ez a látvány fogad minket a kertből. 

Ha Hahóton jársz és egy gyönyörű kék házat látsz, ami a riport elkészülése óta zöld nyílászárókat kapott, akkor tudhatod jó helyen jársz. 

Köszönettel tartozom, hogy bemutathattam egy igazi otthont. Nagy öröm volt nekem. Fogadjátok szeretettel és kérlek, hogy osszátok meg véleményeteket, mi az, ami igazán tetszik, hogy a kedves háziak is visszajelzést kapjanak, hogy nektek mi a kedvencetek.


9 megjegyzés:

  1. Csodálatos a ház kívül, belül egyaránt. Igazi vidékies hangulat minden porcikájában, amit én rettentően szeretek. Egyedül az ülőgarnitúra az asztallal nem illik az én szememben ebbe a környezetbe, de ez csak az én egyéni véleményem. A bútor maga nagyon szép, de a többi nekem, az én falusias elgondolásomhoz jobban illik. Legyenek nagyon boldogok ebben a csodálatos házban a bent lakók!

    VálaszTörlés
  2. Sziasztok!
    A majomkenyérfa ilyen sokáig él?:)
    Nagyon szép ez a házikó kívülről.Az a faragott díszcsík a csatorna alatt...Gyönyörű!
    Szerintem jót tesz majd,ha zöldek lesznek a nyílászárók,nekem túl vad ez a szín.A belső ajtókat is átfestik?Nagyon szép a konyha.Én a tűzhely és a mosogató közti szekrénykére tennék valami függöny-szerűséget,hogy eltakarja a sok flakont.A lakás többi helyiségéről nem tudok véleményt mondani,mert teljesen más az ízlésem.Az ágytakaró valóban nagyon szép.
    Remélem,nem írtam bántót,nem volt szándékom.

    VálaszTörlés
  3. Nálam az étkező a nyerő.Na és az a gyönyörű cserépkályha.
    Körtvélyessy Andrea

    VálaszTörlés
  4. Nekem minden tetszik! Látom, hogy minden tárgynak saját története van, ha nem is illenek össze, valami ide köti őket és ettől idevalónak érzem őket.
    Igen, a kék ajtó nekem is erős, a zöld jobb lesz. Nekem kimondottan a konyha tetszik! A fedett terasz pedig gyönyörű! Nekem is van majomkenyérfám, még nagyimtól örököltem, van már vagy 10 éves, hatalmas, és ősszel virágozni(!!!) szokott.

    VálaszTörlés
  5. Azt hiszem nem az a lényeg, hogy a fogantyú vagy a kályha tetszik-e (egyébként igen) :)...a lényeg, amit a művésznőtől tanulhatunk, hogy nem akar senkit és semmilyen stílust lemásolni! Vállalja a saját érzéseit, személyiségét, azokat a behatásokat amik érték őt az életében és ez alapján tudott egy teljesen egyedi enteriőrt kialakítani. És ebben ő jól érzi magát - inspirálni tudja a további alkotásra. Sztem ez a lényeg! Hogy találjuk meg a lakberendezésben is azokat a dolgokat, színeket, formákat amik tetszenek és be tudjuk illeszteni azokat a saját világunkba. Akkor nagyot nem tévedhetünk.Ha ebben az enteriőrben jól érezzük magunkat és fel tudunk töltődni, akkor mindenünk megvan!
    Köszönöm a bemutatót- nagyon érdekes volt!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon tetszett a cikk és a ház is. Nem kezdem el sorolni, hogy mi áll az én szívemhez legközelebb (cserépkályha, konyha, tálaló stb.:-), mert nagyon méltánytalannak tartanám boncolgatni azt, ami így alkot - ha nem is mindig egységest, de minden bizonnyal - kerek egészet. Pont a disszonanciák teszik olyan igazivál és teljessé, mint amilyen vélhetően a gazdája is.
    Azért csak azt tudom mondani a végére: Mi itt Zalában tudjuk, hogy kell élni :-)
    Gratulálok mindkettőtöknek: Lilinek a cikkhez, Klárinak a meghitt otthonhoz.

    VálaszTörlés
  7. Nekem a konyha a nyerő ebben a házban.
    Bár összességében az egész ház nagyon tetszik,
    de vagy a fal színe nem jó a fotelekhez,vagy a fotelt kellene
    áthúzni.A kályha önmagában nagyon szép, de engem itt is a fal
    színe zavar. Valahogyan ezen a kéken "bedöglik" a környező szín.
    De ez csak az én véleményem, biztosan sok munka van benne, mire ilyenné,
    ilyen széppé tették a benne lakók!
    Gratulálok nekik, és élvezzék az életet még jó sokáig benne!!!
    hubina h veszi

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok!

    Nagyon kedves ez a cikk, és kívánom, hogy még sok ilyet olvashassunk Tőled!
    A ház nekem nagyon bejön, imádom a kékeket a lakás minden részén. A rózsaszín kerámiák pedig nagyon viccesek.

    Eszter

    VálaszTörlés
  9. Nagyon tetszik az írás és a képek is.

    Cecilia

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...